Salvasjärven polku

Salvasjärven polulla, 30 km

Olimme lähteneet polkemaan  kahtena ryhmänä Leppäjärveltä puoliltapäivin kohti Kultimaa. Pikaiset jäähyväiset päiväretkeläisille Kultiman poroaidalla, he palaavat lähtöpaikalle Leppäjärvelle.

Poroaita polun varrella

Meidän pitkäreittiläisten matka suuntautuu kohden pohjoista Salvasjärvelle. Ruokatauon pidimme pian poroaidalta lähdettyämme Syntiinlankeemusjärven rantamilla. Takana oli jo aamupäivän toimet ja pyöräilyäkin Leppäjärven polun verran, aamiaisesta oli jo kulunut hyvän aikaa. Järven ranta polun lähellä on soinen ja mutainen, vettä vain muutama sentti, syvemmälle ei voinut kahlata sotkematta rantavettä. Ruokavesi oli otettava varovasti pohjamutaa hämmentämättä. Keskikesä oli sateinen ja järven soinen ranta ja sateet yhdessä saivat veden maun vähemmän raikkaaksi. Keittämällä vettä uskalsi käyttää ruoanlaittoon mutta juomavedeksi se ei maistunut.

Maasto muuttuu sileistä hiekkakankaista koivikkoiseksi ja paikoin kiviseksi vaaramaaksi ja korkeuserot kasvavat. Reittiä on ajettu mönkijöillä jo kauan ja renkaanurat ovat uurtuneet syviksi. Kesän sateet olivat muutaman päivän poutajaksolla kuivuneet urista mutta pohjalla oli vielä kostea mutaa. Pyörillä yritettiin taiteilla urien välisellä ruohomättäällä. Usein kuitenkin huonolla menestyksellä ja pyörä ajautui uran pohjalle ja saman tien olivat renkaat paksun tahnan peitossa.

Mutaa oli kaikkialla, ketjuissa, vaihteissa, pyörän rakenteissa. Eteneminen oli hitaan puoleista ja mudan kanssa harmittelua.

Kultiman jälkeen ensimmäinen reitillä oleva raikas vesipaikka on Siilasjoki. Pulloista oli vesi loppu jo paljon ennen Siilasjokea ja juomista haettiin viimein pienestä Palkkaanposkijärvestä, jonka rantaan on muutaman sadan metrin kävelymatka polulta.

Ensimmäisessä leirissä teltat nousivat pieneksi kyläksi Siilaslompolon rantakukkulalle, neljä yhden hengen ja yksi kahdenhengen asumus. Leiripaikalle näkyivät taivasta vasten parin kilometrin päästä Salvasjärven kylän mökkejä ja poroaitoja.

Päivä oli pilvinen ja välillä ilmassa oli kevyttä tihkusadetta, vaatteet pysyivät kuitenkin kuivina. Lämpötilakin oli liikuntaan sopiva, siis aika viileä. Peseydyttiin yllättävän lämpimässä järvessä, valmistettiin ruokaa ja huollettiin pyöriä, pestiin mutaa ketjuista ja rattaista ja laitettiin öljyä tilalle. Nuotiokin saatiin aikaiseksi kosteista risuista ja savu karkotti mäkärät ja hyttyset hiukan vähemmälle. Nuotiolla ei kuitenkaan kauan jaksettu nuokkua, päivän rasitukset kutsuivat telttaan ja makuupussiin. Muutama rivi reissuvihkoon ja sitten unten maille. Aamuyöllä ropisi hetken vettä teltan kattoon, muuten äänimaailmasta pitivät huolta sisä- ja ulkoteltan välissä poukkoilevat hyttyset.

Reitin kiinnostavimmat maisemat avautuvat täällä etapin pohjoisosassa. Puusto on matalaa ja näkymät avartuvat. Idässä ja pohjoisessa näkymää rajaavat rauhalliset tunturit ja horisontissa näkyy poroaitoja sekä lapinkylän mökkejä. Poronhoidon ydintä ainakin asiaa paremmin tuntemattoman mielessä.

Matkaan kannattaa varata juomavettä riittävästi sillä ensimmäinen hyvä vesipaikka on vasta Siilasjoen sillalla. Soilla ja jokien ylityksissä on leveät mönkijällä ajettavat pitkospuut ja sillat. Pitkoksien lankkujen raot ovat joskus leveät ja kapeimmilla maastorenkailla on syytä katsoa eteensä.

  

Päivän ajomatka Palojoen sillan tuntumasta Kultimaan 16km ja edelleen Siilaslompoloon 20km, tehokasta ajoaikaa 4:40. Keskinopeus ei päätä huimaa mutta on lähellä aikaisempien retkien vauhtia 10km/h . Kaikkine taukoineen olimme liikkeellä 8h.

Reitti soveltuu hyvin edestakaiseksi päiväretkeksi tai osaksi pidempää retkeä Struvenpolun kautta Syväjärvelle ja Lavivaran tielle ja Karesuvantoon. Salvasjärvellä on autiotupa järven koilliskulmassa. Tuvalle vievä polku risteää itään johtavasta mönkijäurasta ylhäällä Salvaspalon harjanteessa. Salvaspalon ylitettyään itään suuntautuva mönkijäura johtaa Norjan puolelle Roavvoaivi-tunturille ja sieltä takaisin Suomeen Hetta – Kautokeinotien varteen lähelle Kivilompolon tullia.

Löydät tarkemman reittikuvauksen tästä.

Artikkelin kirjoittaja on Tapio Huttunen, maastopyöräilyn aktiiviharrastaja Vantaalta. 

Kuvat: Tapio Huttunen.